دیر و دور

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

خر سواری

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ق.ظ

ظاهر شهرزاد را با یک قصه ی عاشقانه ی سطحِ چندِ لوس، بزک کرده اند و البته کارگردانی فوق العاده ی جناب فتحی و بازی خیلی خوب علی نصیریان و بقیه! اما در باطن شهرزاد فیلمی شدیدا سیاسی و انتقادی به وضع فعلی کشور است. گراهایی برای مقایسه داده می شود که اگر بیننده خیال می کند ضعف کارگردانی ست، باید بگویم بیننده کاملا در اشتباه است. گشت ارشاد از آن گراهاست که بعید است کسی نداند آن روزگار برعکس این روزگار، امنیه وظیفه ی به جهنم بردن جوانان را داشتند و گیر دادن امنیه به دختر و پسر توی ماشینِ کنار خیابان که "چه نسبتی با هم دارید" چرت است. علی نصیریان مخالف هر تجددی، دارای گرایش های دینی، دارای سلایق سنتی، در مقابل تجددخواهانی که خودشان را در بند سنت می بینند. لازم نیست بگویم که زن در سینما نماینده ی یک ملت است و اسیر شدن شهرزاد برای فرزندآوری در خانه ی بزرگ آقا و رهایی او چه معنایی می تواند داشته باشد.

شاید یک زمانی فیلم را با دقت نگاه کردم. شاید ریز شدم روی این سریال (آن هم فقط به جهت استقبال عمومی از آن، نه ساختار و هنر و قصه و همه چیزی که شهرزاد ندارد) شاید وقتی که باز نمی گردد را فدای دیدن دوباره ی این سریال کردم. فی المجلس روبروی آینه ی اتاق می ایستم و برای چندمین بار به خودم تذکر می دهم رسانه خرِ چموشی ست که اگر افسارش را رها کنی و به خیالِ خامِ خوشی و تفریح پشتش بنشینی، سر از ناکجا آباد در می آوری. فی الواقع عده ای کنترل از راه دور بسته اند به این خر و تو بی آن که بدانی به ناکجاآباد کشیده می شوی. من از این که بر خری بنشینم و افسارش را رها کنم احساس خوبی ندارم. کاش شما هم احساس خوبی نداشتید که لااقل، اگر حالای جنگ و درد و شهید و استکبار و مبارزه، دلتان کشید وقتتان را حرامِ خر سواری کنید، افسارش را محکم بچسبید.

  • رضا پیران

نظرات (۴)

برام جالبه که همه ی اقشار حتی آدم های خیلی مذهبی هم به دیدن این فیلم مشغولن.. و عجیب!
پاسخ:
مع الاسف
  • سید محمد رضی زاده
  • اینکه ساخته های هنری این عصر صرفا هنری و جهت سرگرمی و اینترتیمنت باشند که یک ساده‌انگاری محض است، اما این هم که رسانه خر چموش* است یک وضعیت منفعل است در مواجهه با جبهه ای هنری که در یک جنگ فرهنگی امروز دارد فکر و سبک زندگی مردمان را شکل و جهت می دهد. 
    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    *ر.ک به صحبت آقا در پاسخ به جمله استاد سلحشور رحمةالله علیه
    پاسخ:
    رسانه خر چموشه. نه از این جهت که برنامه ای برای این سواری و سوارکارها نداشته باشیم - که حتا برعکس - از این جهت که مراقب باشیم، خیلی بیشتر از باقی مراقبت ها. مراقبت از اینکه نا خود آگاه چیزی رو به فعل و ذهنمون راه ندیم - و اصلا این در نظر نگرفتن اختیار انسان در انتخاب حق و باطل، چه منجر به حق بشه چه باطل، باطله! - مراقبت از این که افسار این خر چموش دست خودمون باشه.
    رسانه بما هو رسانه، هیچ ، هیچ و هیچ شأنیتی نداره. برای همین چند سوال می پرسم که لازم نمی دونم جواب بگیرم ازش. در واقع فقط به دنبال ایجاد چالش ذهنی هستم:
    1- در حکومت حضرت نقش رسانه، جنس رسانه و قالب رسانه به چه شکله؟ این سوال عطف به این موضوع هست که رسانه ارتباط مستقیمی با علوم شناختی داره و فعلی که اختیار انسان رو کم رنگ کنه به لحاظ شرع اسلامی صحیح نیست.
    2- آیا کار رسانه ای به روش غرب - برای مثال پروپاگاندا - صحیحه؟ عطف به همون عطف سوال پیش!
    3- نقش هنرمند، نقش کارگردان ، نقش بازیگر ، نقش نویسنده و باقی عوامل در یک اثر رسانه ای، صرفاً نقش تکنیکی هست؟ یعنی نقش ابزاریه؟ یعنی هنرمند با اثرش همراهه یا نه؟ یعنی هنرمند در اثر هنریش تاثیر وجودی داره یا خیر؟  - منظورم از تکنیک ، تکنولوژی و ابزاره، نه معنایی که آوینی از تکنیک داره -
    4- مجال سوال چهار و پنج و شش نیست اما می خواستم برسونم که رسانه خر چموشه!
    یک وقتایی بعضی از تحلیل های آدما  رو درباره بعضی چیزها می دیدم، همش با خودم می گفتم این تحلیل رو دقیقا از کجاش در آورده  و این پست شما و این تحلیلتون باعث شد دوباره همون سوال قدیمی رو از خودم بپرسم :|

    یعنی یکجوری عصبانیم از این پست، که دوست دارم اول سر خودمو محکم بکوبونم به دیوار بیان و بعد سر نویسنده پست رو. ولی خب ترجیح می دم سکوت کنم و کامنت دونی رو ترک کنم که خدایی نکرده تلفاتی نداشته باشیم :D
    پاسخ:
    :))) تا این حد یعنی؟ :)) در ادامه ترجیح می دم فقط بلند بلند بخندم
    http://iran-newspaper.com/Newspaper/BlockPrint/129388
    برای شهرزادهای سرزمینم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی